Min tid på hästryggen

Tänkte att jag skulle skriva lite om hur jag började rida och hur allt har sett ut genom åren på hästryggen.
Allt började med att jag fick förfrågningar från min kompis mamma som då var chef uppe på bjursås ridklubb om jag ville testa på ridningen. Eftersom att jag är störtkär i djur så tänkte jag, varför inte, jag ger det en chans. Då var jag 6 eller 7 år gammal.
Jag kom upp till stallet och möttes av en enormt stor gemenskaphet med skötare,ridlärare och andra elever. Elever i alla möjliga klasser. Första gången var väl ganska pinsam, vilket jag tror att alla har känt någon gång.
Jag var nervös , pirret som kom till och från men ändå en sån där härlig känsla att få vara omkring djur.
Efter första gången påhästryggen kände jag att det här kunde verkligen bli något jag, just jag kunde sattsa på och känna att jag hade något att vara bra på.
Jag fortsatte på Bjursåsridklubb i många år tills den dag då jag var redo för att gå ett steg tlll och de var den dag då jag skaffade Lingen. Det var för fem år sedan, då jag var 11 år slutade jag på klubben. Tråkigt, helt klart men ändå så hade jag fått en egen varelse att ta hand om dagligen. Den dagen var magisk, den dagen då han kom hem till mig och backade ur transporten och det första han gör är att sticka ner mulen i höggräset och börja äta.
Jag har inte varit den personen som har velat tävla varenda helg utan tagit några klubbtävlingar när jag va mindre. Jag ångrar det nu, jag skulle ha sattsat mer vilket jag inte gjorde. En hopptävling på 80cm och 3 små dressyr tävlingar är det jag har varit med och presterat i.
Jag ska nu börja ta tag i lite mer dressyr med trollet bara jag får tag i en passade dressyrsadel till han.
I grunden är han western utbildad och har verkligen mycket former att använda sig av vilket är ett plus i dressyren. Lingen är så pass smal och jag har så lång överkropp (hel jag är för lång) och det gör att han inte får till "balansen" lika bra som trollet , för trollet är så kompakt och grov och hittar det lättare + att lingen har inte tålamodet och gillar mer fart och fläckt .hoppning tycker han också är super vilket jag har stor respekt för sen tidigare.
Texten kan ha blivit lite blandad då det kom upp så himla mycket i mitt huvud som bara ville hamna på bloggen för tillfället :)
Hoppas ni fattar mitt budskap ändå ;)
Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0